Discussies met de hulpverlening #2

Hulpverlener:

“Wat denkt u dat het probleem is?”.

Ouder zegt:

“Ik kan daar helaas geen zinnig woord over vertellen. Ik heb goede hoop op en ben gemotiveerd mee te werken aan onderzoek dat antwoord geeft op deze vraag”.

Hulpverlener:

“Hoe komt het dat u er niks over kan vertellen?”.

Ouder denkt:

“Ieder woord dat ik aan u vertel en met bewijs kan onderbouwen reduceert u tot mijn verhaal A tegenover het verhaal B van de andere ouder. Hierdoor ziet u een vechtscheiding (is verstoorde communicatie, is kind zit klem, is kind bedreigd in ontwikkeling, is mogelijkerwijs einde omgang)”.

Ouder zegt:

“Dat vind ik een goede vraag welke ons mogelijk tot de kern van de problematiek en duurzame verbetering kan leiden.

Welke antwoorden kunt u zoal op deze vraag bedenken? Zelf verwacht ik dat onderzoek deze vraag zal beantwoorden.

Hulpverlener:

“Wat kunt u ondertussen zelf alvast doen om het te verbeteren ”.

Ouder zegt:

“Ik blijf er ondertussen vertrouwen in hebben dat goed onderzoek er doorheen zal prikken en er samen aan blijvende verbetering gewerkt kan worden.

Als constructieve oplossing wil ik graag voorstellen dat we bijvoorbeeld kijken of de Masic Methode soelaas kan bieden.

Hoe bekend bent u met deze onderzoeksmethode?”.

 

 

*****

Hulpverlener:

“Meneer,
Wat kunt u zelf doen
om het voor uw kind beter te maken?”.

Ouder:

“Begrijp ik goed dat u mij vraagt naar wat ik doen kan, waardoor u binnen de grenzen van uw competenties
en de daarvoor geldende regels werkt?; en dat u derhalve
aan feitenonderzoek doet?

Is dat wat ik u mij hoor vragen?

Goh,.. dat is nogal wat.

Welke ideeën heeft u hier zelf over? Daar ben ik best nieuwsgierig naar!”.

 

 

*****

 

Op een dag, ergens in gesprek met een jeugdzorgwerker;

HV: Wat kunt u zelf doen om de situatie voor uw kind te verbeteren?

Ouder: Beste jeugdzorgwerker, ik ben voornemens:

  • De loterij te winnen
  • Psychologie of Psychiatrie te studeren
  • Mijzelf specialiseren in Familiesystemen en Systeemtherapie
  • Specialisatie Kinderpsychologie afronden
  • Kinderpsycholoog worden
  • Familierecht studeren
  • Familierechtadvocaat worden
  • Sociaal Pedagogische Wetenschappen studeren
  • Gedragswetenschappen studeren
  • Politieagent worden
  • De wet handhaven
  • Trainingen en Nascholingstrajecten voor jeugdzorgwerkers ontwikkelen
  • Jeugdzorgwerkers trainen en opleiden
  • Trainingen en Nascholingstrajecten ontwikkelen voor Advocaten
  • Advocaten opleiden en trainen
  • Herenigings-coach worden
  • Een politieke partij voor ‘de belangen van het kind versie 2.0’ oprichten waarin ik als lijsttrekker alle hierboven genoemde rollen vervul
  • Het spreekwoord ‘waar er twee kijven, hebben er twee schuld wijzigen in ‘waar er twee lijken te kijven, kan er 1 schuld hebben’
  • Dit herziende spreekwoord al tegeltje uitdelen aan alle jeugdzorgmedewerkers die mijn training of nascholing nog niet hebben gevolgd

HV: Goh, dat is nogal wat

Ouder: Inderdaad, heel wat! Welke situatie kunt u zich voor de geest halen waarin een ouder bereid is dit te doen en wat kunt u als hulpverlener zelf doen om deze situaties die u zich voorstelt te veranderen?

 

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.